13- čova prm:ba obrací se k Spasiteli za ty, kdož nemají nijaké nikde pomoci. A tu v náhlém rozsvícení svého podivuhodného lyrismu, jenž ve všedních věcí se povznáší až k pomyslům a pocitům nejvznešenějším, uvědomuje si Jan Neruda všecku tragičnost poměru československého j bratrství dvou kmenů spiiatých ne toliko krví, ale i utrpením, odvěkou 'sounáležitost a náhlé odcizení, stesk lásky zapřené a neužité, českou a slovenskou bídu na téže Kalvarii dějin: "Ustaň: - slovo k srdci žhavým uhlem sáhlo, hrdlo mně to stáhlo, dech se palně úží cos to prořek' prostý, slovenský ty muži? Bože, věčný Bože, tak jsme mílovalí, kam jsme jen tu lás!w, kam ji pochovali posud na Kalvarii Cech Slovák dlíme € bratr za bratra se více nemodlíme'" Kdo umí čísti mezi řádky, najde v tomto pátečním zpěvu, vmiklém na prahu let sedmdesátých, korektiv staršího "Poslání na Slovensko": tam ústa otevřená k výčitce, zde náručí rozevřené k bratrskému objetí j tam pouze smutek odluky, zde také touha po sjednocení; tam připomínka viny Slovenska, zde uvědomění české povinnosti k němu. Takto přinesla uherská cesta Nerudovi přece jakési vyjasnění v otázce česko-slovenské. V jeho dalším díle není rr,noho zmínek o této věci: kdekoliv však se naskytnou, zaznívá z nich poznání našich povinností k Slovensku, jichž splnění usnadnilo by jednotu národl)í česko-slovenskou. Když r. 1875 počato bylo v Cech ách se sbírkami pro národní gymnasium na Slovensku, povzbuzoval i Jan Nel"uda k nim vřelou zmínkou feuílletonu ledno-