131 Hrábkových r. 1871 co nejvřeleji uvítal jako básníka, nábžejícího světovém,t písemnictví j podivoval se mu nejen pro básně svobodomyslně politické ale i pro erotiku, váží! si jeho romancí i popěvků pijáckých a vůbec přijímal celý zjev Petofiho s nadšením a bez výhrady. Ano, šel mnohem dále: pokládal revolučního písničkáře za věrné ztělesnění národních vlastností maďarských, jež sám ("Spisy kt:itické" sv. VIL, str. 222) takto vypočítl:tl: "Uchv~tný oheň, hluboký cit, velká pohostinnost, ještě větší upřímnost, krvavá láska k vlasti a k volnosti, pod tím vším základ jakéhos tajného odvěkého smutku, tón dojemně· elegický". Vstoupiv na uherskou půdu, hlavně do Peštbudína a Jagru, doplnil si Neruda ideální ten obraz povahy maďarské rysy, které mu osobně byly zvláště sympatické: viděl občanskou hrdost a politické uvědomění mladistvé demokracie, podivoval se obchodní čilosti a podnikavosti, chválil si rychlý a radostný růst měst nezatížených starobylou tradicí, dával se uchvacovati jarým humorem lidu bezstarostného. I jsou Nerudova líčení, pojatá do "Obrazů r. dziny" a doplněná dvěma feuilletony z roku 1870 (Sebr. spisů sv. XVL) poměrů uherských mnohem příznivější, než bychom se nadáli od česk~ho pozorovatele: jak jsme daleko Zeyerovy neb Cechovy tragické fanatičnosti protimaďarské, jež tak ušlechtile bouří z věnování "Radúze a Mahuleny" nebo z "Jitřních písní I" A právě proti slovenská politika maďarská jest z hlavních stínů, kladoucích se na svěží a radostné barvy Nerudových "Peštských listů" a "Uherských voleb". Krok za krokem uvědomuje si Neruda, že kráčí po rakvi národa živ.ého, že uměle a zcela