\30 Nejchudší jsi ovšem z chudinké rodiny, ale sestrou naší slední do hodiny, slední do hodiny, k vzletu poslednímu můžeš bratry vinout ku srdci svojímu P či nemáme dosti ran po těle celém, z bojů, v níchž jsme tebe chránili svým. tělem? Netrvalo dlouho, a události politické· poučily Jana Nerudu, že slovenská otázka se n~vyčerpává českými výčitkami a stesky do štúrovského a hurbanovského separatismu. JIŽ z jara r. 1867 - tak osttdného pro Slovensko - poznal Neruda, jak maďarisace jest na p stupu a v rozmarné besídce satíristícko-politické povzdechl si od srdce: "Něco se však panu Beustovi proti nám přece povedlo. Minim. to nebohé, poctivé, dobré Slovensko, jež dal pan Beust nemilosti maďarské všanc ! Tomu nastávají doby krušné za to, že nezažilo ještě nikdy dob přííemných. Ovšem, že jsou mnohým vinni sami, avšak kdo by hodil kamenem po nešťastném, kdož by vlastní sestru ubíjeti pomáhali Nebohá sestra!" Z bezprostřední blízkosti poznal Jan Neruda národnostní důsledky dualismu Beustova a Andrászyho záhy potom, na dvojí cestě do Uher r. 1869 a 1870 při níž však nepodíval se do slovenských krajů. Bylo by málo řečeno, kdybychom poznamenali, že Neruda ubíral se mezi Maďary bez předsudkůj není nadsázkou, mluvíme-li o jeho podivu a náklonností k národu maďarskému - nebylo pouhou náhodou, že přátelé oslovovali jej v důvěrně společnosti ,iJ án o š". Od mladých let miloval nade všecky lyriky Alexandra Petofiho, z něhož za pomocí němčiny přeložil r. 1859 pro "Obrazy života" osm kratších kusů výpravných a jejž v převodech Tůmových a