JAN NERUDA A OTÁZKA SLOVENSKA. Básnické pokolení Májové vyrůstalo v době, kdy slovenská otázka nezdála še českému vzdělanstvu národní naléhavostí. Rozkvět duševního a veřejného života pod Tatrami, jenž nadešel počátkem let šedesátých po Svatomartinském proslulém memorandu, sledován byl dosti lhostejně v Cechách, kde se veřejnost nechtěla smířiti Sv jazykovou rozlukou, provedenou Hurbanem a Stúrem. Zvláště mladá generace, překonávající veškerou romantiku v životě i v umění a přiklánějící se okázale k evropskému západu, odcizila se nadobro slovenskému písemnictví, které zachovávalo, obměňovalo a prohlubovalo ideje romantické a v nejedné podstatné věci učilo se od slavjanofilů ruských. Když dva přední básničtí mluvčí skupiny Májové poznali však z vlastní zkušenosti slovem ký kraj a lid, jali se výmluvným slovem opěvovati krásu Tater i ryzost jejich obyvatelů j jest však podstatný rozdíl mezi pojetím Hálkovým a Heydukovým. Vítězslav Hálek cestoval s Juliem Grégrem r. 1862 do Tater a všímal si více polského úbočí karpatského j kde pozoroval také slovenský lid, dával se vésti idealisujícími představami starší romantiky, které se u nás vtělily do "Chýše pod horami" od Boženy Němcové a na Slovensku do skladeb Sládkovičových - o tom přesvědčuj e poslední Hálkova veršovaná Dovídka "Děvče z Tater", hlavní to básnický výsledek taterské pouti vedle vzletných, ale matných krajinářských líčení v "Goaru". Adolf Heyduk