I~ řiti takřka jen na okraji chlebního povoláni každodenního, Smetana kapelnictví, Neruda žurnalistiky, a kolik ústrků, podezírání, bojů musli podstoupiti v občanském svém zaměstnání I Ale ieiich tvořivosti nepodlomily nikterak tyto svízelné poměry, naopak utužujíce jejich mravní povahu. přispěly oklikou k tomu, že dílo Smetanovo i Nerudovo nabylo mužné hutnosti a mravní opravdovosti, a že humor, který u obou tvůrců tvoří podstatnou složku, rozkvetl· květy vůně tak kořenné a síly tak léčivé. Není sporu: Smetanův svět se svými heroickými obrysy, se svou si nou dramatičností, s erotikou toužného rozpětí a slastného naplnění jest VY3šího řá::!u než Nerudova oblast bolestně in1imní, v níž základním postojem jest tragika přeraženého křídla, ochromeného v letu za sluncem a štěstím a odsouzen~ho k samotě, kde vášnivé uvědomování základních vztahů k rodu. k plemeni a k půdě stává se neisilněiší oporou životní. Jsou-li i výrazové prostředky Smetanovy nepoměrně idokonalejší a složitější než Nerudovy, vděčíme za to namnoze tomu, že se Bedřich Smetana mohl opříti o velkou klasickou tradici hudební, čehož se Nerudovi nadobro nedostávalo: i zde básník "Hřbitovního kvítí' I přišel zdola, musil vše vykonati od prvopočátku sám, spoléhaje nanejvýše na nahodilé učitele, volené ne vždy se štěstím. Avšak neklasifikujme jich, nechceme-li býti nespravedlivil Za to nezapomínejme nikdy na krásnou skutečnost jejich vzájemného styku, za něhož druh druha nejenom miloval, nýbrž i bezděčným vlivem vedl k dokonalejšímu rozvití vloh uměleckých a předností lidských I