124 tvrdé půdy přítomného neheroického světa. Proto byli bychom dychtivější zvěděti, čím byla Nerudovi "Hubička" a "Tajemství", jejichž věčná mladost jest křtěna z téhož pramene laskavél:J,o a shovívavého humoru, k němuž se neprostupnými vrstvami mladistvého sarkasmu prokopal vyzrálý Neruda. POQtíl skutečně toto vnitřní přibuzenství? Zažárlil na obdivovaného Smetanu, jemuž osud udělil to, čehož nedostatek činí dílo N erudovo tak jednostranným, jak bolestně jednostranný byl jeho intimní ~ivot po všech zkušenostech s Annou Holinovou, Karolínou Světlou, Terezií Macháčkovou, totiž dar spontanní a melodické lásky, uvolňující všecky radostné schopnosti života? Uvědomil si ve srovnání se Smetanou, klasikem pohody až mozartovské, kterak sám zůstal neúplným v mužské své strohosti, která se nikdy neroztavila v čistý akord životní hudby? Nezvíme asi nikdy odpovědi na tyto znepokojivé otázky. Patero dopisů dOc\lovaných v pozůstalosti Smetanově z pera Nerudova a ps'mých v tříletí 1879-1881 má ráz většinou praktický (listy otištěny r. 1904 byly v "Naší době" roč. XI. str. 3-8 a jsou v majetku rodiny Smetanovy, jež mně laskavě dovolila do nich nahlédnouti) j Neruda se v nich uchází o Smetanovo přispění jako pořadatel koncertu "Spolku českých žurnalistů" i jako vydavatel "Divadelních táček" a jenom příležitostně vkUdá zajímavější poznámku na př. o chatrném tekstu "Libuše", o hudební výmluvnosti. Smetanových básní symfonických. V časově druhém dopise, který jest datován z 3. března 1879, vyzpovídal se Neruda zcela otevřeně z přátelské lásky k Smetanovi a z něžné účasti o jeho osud. .,Neni, věř mi