t~ mluvilo o "milostí", prokazované geniovi. Takové počínání pobouřilo častěji Nerudovu uměleckou i lidskou hrdost, vypěstovaI.lou ve škole života velmi drsného a neúprosného j již v polemice s petrohradskými kritiky bránil se celou duší tomu, že by každý projev ruského zájmu o našě umění byl již mik>stí, prokazovanou českému národu. "Český lid už tuze dávno navykl domoci se všeho beze vší milosti, že ztratil zcela smysl pro ni, a cokoliv byste mu chtěli učinit pouze z milosti, za to vám nebude ani vděčen." Zdaž není to týž sebevědomý a pyšný duch, jenž již v "Hibitovním kvítí" s prudkou vášnívostí odmítal každou milost, ať přichází od kohokoliv: raději chce zalévati strom svého žití vlastní krví a okopávati tlukotem srdce, raději chce ze dřeva vlastního života vyrobiti prkna na rakev, než by přijal nějakou milost - jen vítr smí zaváti jámu hřbitovní. - Co cítil tam osamělý jednotlivec, toť nyní přesvědčením celého národa, jehož nejvyšší hrdostí jsou tvořící umělci - Zde, když se kolem Smetany roz1JOstílo ticho neproniknutelné až k zoufalství, umlkají i Nerudovy zmínky o něm. Marně bychom hledali v Ne:udových dílech soudy o ~ Smetanových dílech vrcholných, o "Libuši" a obou operách komických, "Hubičce" i "Tajemství" jakož i jeho klasických skladbách instrumentílních, "Mé vlasti" a .,Z mého života". Znal-li Neruda poněkud důvěrněji heroickou hudbu Smetanovu, našel v ní dojista to, co z nadosobních hodnot bylo mu nejdražší, hrdinskou sílu národní v jejím růstu a v jejích nadějích do budoucna - byla to oblast, již sám uctíval ze vší duše své, ale jež přece ležela docela stranou jeho ~íV'otní skutečnosti, vyrůstající vesměs z hořké a