121 české divadlo", (Sebr. spisu sv. XXV., str. 131-135), vznikl zřejmě z rozhorlené nálady: má prudký spád, hemží se řečnickými otázkami i posměšnými výkřiky, nešetří drastických a drsných slov, sesměšňuje ironicky Maýrovy samozvané protektory i samého dvojjazyčného kapelníka liS kaprálskou holí". Smetana se arciť nad tímto malicherným hemžením popudlivých trpaslíků týčí jako postava obrovitá, na niž Nerudův výklad vrhá plný proud světla ... zase se zdůrazňuje idealism Smetanovy povahy i jeho organisačního počínání, jež má dosah umělecký i národní. Neruda již od sedmdesátých let přijímal ochotně poslání karakterního vy ch o .• vatele svého národu a kárá val povahové chyby s velikou rozhodností; zde hned ve vstupu napomíná přísně národ, jenž se stravuje ve vášni k samu sobě, v niž se vždy znovu u nestálého a J:ozmarného lidu zvrhuje původní nadšení pro miláčka záhy zavrženého. Vlastní hudební otázka zmizela tu nadobro za časově mravokárnou exhortouSmetana není Nerudovi pouhým umělcem hudebníkem, nýbrž ztělesněním idealismu, bez něhož není v národním životě ani pokroku ani čestnosti. Ještě na samém sklonku protismetanovských bojů, když již hluchota odvolala Smetanu od pultu kapelnického v "Národním divadle u, přinutily poměry Nerudu, aby zastal se trpíCího přítele delším článkem {k drobným příležitostným zmínkám nebudiž tu přihlíženo) i bylo to dne 28. února 1875 v "Národních listech" (dnes v souboru "Pro české divadlo", Sebr. spisů sv. XXV. str. 190-194). Bohmovy a Pivodovy útoky v "Hudebních listechu, které mravně sestoupily nejhloub, když vytýkaly Smetanovi čestný peněžní dar, sebraný českými