120 místě nejpřednějším, kdežto v našich hudebních dějinách bývá přisuzován daleko větší význam článkům, kterými Neruda v "Národních listech", důsledném a věrném orgáně strany smetanovské, statečně zasáhl do Smetanových sporů s Maýrem a s Pivodovci r. 1872 a 1875. Předehroú této polemické sklizně jest několik vět, které Neruda vpletl dne 8. prosince 1872 do volné causerie "Národních listů" (dQes ve 3. díle "Kroniky satirou a vtipem", Sebr. spisů sv. XIX., str. 129-130). Rázně vyjadřuje Neruda své kritické stanovisko: "Kapelnictví posoudit nedovedu, ale pro hudbu mám kus zdravého citu a tolik cítím, že je Smetana dojista prvním hudebníkem naším/' Stejně rozhodně vyslovuje, oč mu při Smetanovi především jde o mravní idea1ism, jenž jest nutným předpokladem našeho divadelního života: "Ale· on je Smetana právě ještě z těch idealistů, jací byli před sto léty, a jemu je vskutku divadlo chrámem, svatým chrámem umění. Klenba chrámu potřebuje sloupy, ne špejly, a Smetana je českého operního umění sloupem nejpf-ednějším. Vyndejte ho a - _,l' Cokoliv napsal Neruda k sníetanovským sporům, vše vracelo se k těmto dvěma motivům zde nadhozeným: prostý hudební instinkt českého pozorovatele protismetanovského boje rozhoduje se neklamně pro Smetanu a přisuzuj e mu vůdčí místo v našem divadle, a mravní idealism mistrův zavazuje celý národ, aby s důvěrou mu dal podmínky, jichž jest třeba pro jeho vlivné působení. První z Nerudových polemických článků, psaný do "Národních listů" dne 15. prosince 1872 za vyvrcholené agitace divadelních předplatitelů pro Maýra a proti Smetanovi (dnes ve svazku "Pro