119 gotického chrámu - teď, teď genius rozepial celé obrovité perutě své, zvoní to a zní co přemohutná hudba sfér - a když vše rázem doznělo, stál jsem v IQži, tělo maje napiaté ku předu, zrak zakotven v neurčito, a každý nerv se chvěl rozkoší netušenou". Zde vyznává se dozrálý Neruda, že se mu hudba stala tím, co znamenal pro něj za mlada tanec: zbavuje jej tíhy, dává mu zapomenouti na rozpor vlastní bytosti, provádí na ném ~.110 vyko.upení j nemohl pro to voliti případnějšího dokladu než právě dojem z "Dalibora", opery, v které vykupitelská melodie tryská v světlých paprscích nejvýše, skutečně až v liniích gotických. Vůči této propracované pasáži o "Daliboru" jsou Nerudovy zmínky o ostatních skladbách Smetanových jen zběžné a stručné, ač i v nich chvílemi sporá karakteristika tne do živého: jak správně vystihují ráz "Prodané nevěsty" slova o rozkošném laškování j jak případně jest vytčena dramatičnost sborů v "Braniboříchllj jak přesně pojato jest české wagnerovství Smetanovo v tom, že podtržena v něm hlavně zásada správné slovní deklamace v opeře I Leccos v článku Nerudově nese arciť ještě starou přítěž diletantství poněkud frasovitého: sdružení Bendla a Smetany jako representantů našeho hudebního umění jest nadobro nesprávné; citát z V. Huga, opětovná zmínka o Scipi9nově snu, deklamace o kráse, pravdě a vznešenosti prozrazují, že posud pisa:tel kolísá v dojmu i v jeho výraze Ale umí již poslouchati hudbu, ba dokonce, ač mezi našimi básníky osobnost nejméně melodická, nachází v ní kus osvobození - neodešel, jak patrno, ze styku se Smetanou neobdarován. Mezi Nerudovými nečetnými hudebními podobiznami stojí karakteristika Bedřicha Smetany na