116 zfráno a odsuzováno jako wa~nerism Smetanův. Víme dnes, že Nerudu smíme právě tak malým právem označovati za Heinova nohsledu jako Smetanu za epigona Wa~nerova, i když oba při naprosto odlišném založení převzali některé slohové principy těchto svých učitelů, aby je rozvili zcela samostatně, avšak chápeme, že vrstevníci jejich prohlašovali za napDdobení ciziny to, co bylo mužným vyrovnáváním se s uměleckými pokroky jejími - tento zjev bude sz v umění vždycky opakovati. Než, jak Neruda, tak Smetana l)ašli záhy cestu domů, a zůstane trvale památno, že mladý Neruda, vyhláš-ený za kosmopolitu, pomáhal Smetanovi, snad spíše nahodile než uvědoměle, při tomto návratu. Zdaž nepůsobila na utužení a prohloubení vztahu obou umělců v Smetanově duši vděčnost za tuto službu správné a včasné orientace? U Smetany, v jehož osobnosti i díle byl vyvinut tak silně cit a smysl vděčnosti, není to dojista příliš smělou domněnkou. Netrvalo dlouho, a Jan Neruda zavázal přítele k vděčnosti neohroženým vystoupením veřejným. První příležitost zastati se Bedřicha Smetany v čas6pisecké polemice poskytl Nerudovi lednový neúspěch "Prodan.é nevěstyll v Petrohradě r 1371. Teprve v únoru odpověděl Neruda v "Národních listechll kritickým a lžikritickým hlasům ruského časopisectva, a to s největší rozhodností (dnes v VIII. sv. Kritických spisů str. 43 - 47). Není to studie hudební, která by proti ruskému znehodnocení opery Smetanovy podávala hodnocení svoje j ba chvílemi nezprostí se čtenář dojmu, že zde o hudbě píše naprostý laik, který nedostatek odborné průpravy zakrývá jen namáhavě, tak staví-li