114 zorné vylíčení jejich prvních styků na počátku šedesátých let. Vídali se při hudebních a tanečních večírcích v Hellerově ústavě v paláci Lažanského, kde byl Smetana činně zúčasten, a neměli k sobě zprvu valné důvěry. Nebylo to asi jen pro posměšný, neuctivý způsob Nerudův k Smetanovi, jak míní Ferdinand Heller. Neruda, nazývaný škádlivým i kárným žertem od přátel "tancmajstrem", neměl valného porozumění pro hudbu, jež byla Smetanovi vším. Strhující moc, kterou i úplní laikové přisuzují hudbě, jež vytrhuj~ lidskou bytost z pout skutečností a v naprostém přepodstatnění ji unáší k praduši vesmíru, Jan Neruda přikládal tanci. Básníku čardašové horečky v "Divokém zvuku", vypravěči o příšern~m křepčení "U tří lilií", graciosnímu pěvci vesměrného reje v VII. a XIV. "Písni kosmické", zálibnému skladateli "Balady o polce" nebyl tanec pouhou zábavou: v něm a snad jenom v něm unikal sám sobě, svému vnitřnímu sváru, temným hlasům svého nitra, jež na venek propukávaly kousavou sarkastičností ..• bylo to pro Nerudu narkotikum velmi rozkošné. Ale měl netoliko kult, nýbrž i kulturu tance j znal dopodrobna českou taneční tradici lidovou, rozuměl dobře těsné spojitostí prostonárodní české písně s tanečními útvary, byl ze zakladatelů a průkopníků řadové "besedy". Jen v této souvislosti pochopíme, ·že nebylo pouhou trivialitou, jestliže Neruda po Beethovenově sonatě vymáhal na Smetanovi a Hellerovi "něco do skoku" a· ironisoval-li dosavadní skladby Smetanovy jako "švédskou muziku", od níž volal po návratu domů k prostonárodní tradici ldového tance a písně. Zdá se, že právě tyto taneční večírky u Hellerů nezůstaly bez vlivu na Smetanovo tvoření. Hudebně