historismu v. malířství tak jeho tužbě po obsahu národně representačním - zdál se ~Í1 přímo českým Mateikem j mocná náklonnost, o níž se sdílel s valnou částí naší kritiky i veřejnosti, nedovolila Nerudovi, aby u Brožíka ve vysokém stupni zjistil to, před čímž tak důtklivě varoval malíře historické, ba i Brožíka sama - že místo dějinných komposicí podává většinou jen obrazy kostymní, ceremoniální. V ác1av Brožík věkem i směrem řadí se přibližně k oné družině českých umělců, již připadl čestný úkol vyzdobiti Národní divadlo: tato radostná kapitola jest posledním odstavcem v kritické činnosti Nerudově a souvisí co nejtěsněji s ostatním jeho úsilím o naše národní jeviště. Neruda dobře si uvědomoval, že nadešla chvíle, kdy české původní výtvarnictví se má podrobiti zkoušce dospělosti, kdy se má ukázati, zda skutečně bez pomoci cizí a bez poručníkování Němců naši malíři, sochaři a architekti mohou vstoupiti v soutěž j ani na okamžik nezapochyboval, že naše umění čestně obstojí Neměl se zklamati tento osvícený a zároveň důvěryplný soudce, jenž mluvě o Josefu Manesovi, Václavu Levém a Jaroslavu Cermákovi jíž v 60. létech - / stejně jako Miroslav Tyrš - věřil v bytí i budoucvost českého. výtvarnictvÍ. Bohatá generace Aleš, Zeníšek, Liška, Schikaneder, Mysl~ bek a Schnirch, přihlásila se v konkursech. Neruda nové příchozí netolíko vítal, ale i kriticky cenil, odhaduje správně velikost, jak dokazuií obdivuplné a pronikavé studie věnované Myslbekovým prvotinám a Alšově Vlasti. R. 1880 Nerudova výtvarná kritika umlká nadobro j životopisec poukazuje zde právě jako při