109 naprostý nedostatek nadšení, místo něhož jest stu.;.dená objednávka podnětem většiny dějepisných pláten, jak se zaslouženým sarkasmem ně kolikráte dovodil zvláště při obrazech 1 ořízených a vystavovaných německou "Společností pro historické umění". Národní messianism jeho, který i ve výtvarném umění zhusta tendenčně zabarvoval kritikovy názory, vyjímal z tohoto pra'" vidla historické malíře české: vlastenecké dějiny s výjevy tragiky české i všeobecně lidské měly jím býti stále svěží inspirací citovou, podnětem ,ls myšlenkové refleksi, studnicí prudkého vzruchu. Ceskému historickém·.! malíři ukládá Neruda to, čemu se podivujeme na starověkých dějepiscích, "výmluvnost vznešenou, prQstou, důstojnou a silnou, líčení údajů co zcela přirozených následků srdce lidského, jeho vlastností dobrých či zlých" (sv. VIII. str. 395). Opatrně a shovívavě sledoval krok za krokem, pokud naši historičtí malíři slučují ty!o požadavky národní etiky s opravdovými hodnotami výtvarnými, jak po srdečném kronikářství Petra Maixnera a po jednotvárném děj~pisném genru Javůrkově odvažuje se Jaroslav Cermák velkorysých komposicí z české minulosti vedle sVých bohatýrských zpěvů jihoslovanských; dovršením našeho dějepravného malířství byl však Nerudoyi Václav Brožík. Vztah Nerudův k Brožíkovi byl stejně srdečný jako poměr k Chittusimu, pozoroval jeho rozvoj od počátku až na práh oplodňujícího pobytu pařížského, posuzoval v L 1872-1879 sedm jeho velkých, v Praze vystavovaných prací od "Závišovy svatby" až po "Poselství krále Ladislava" a již r. 1874 nazýval jej svým miláčkem. Brožík vyhovoval jak Nerudovu požadavku myšlenkového