108 okamžik málo významný, v němž se sice rozvíjí zvyková a úborová nádhera minulých dob, ne však podstata dějinných událostí, podá pouhou ceremonii místo historié, - Neruda vždycky znovu vyšetřuje, zda umělec se vyhnul tomuto dvojímu úskalí a nepřestává je právě mladým malířům hlavně Brožíkovi výstražně připomínati. Když byl Diisseldodan Karel Bedřich Lessing uspokojil tyto promyšlené požadavky Nerudovy svými husitskými plátny jen na polo, nalezl kritik jich vyplnění u Jana Matejky; o něm psal Neruda čtyřikyáte, při příležitosti "Rejtanu", "Unie lubelské'l, "Stěpána Bathoryho" a "Ivana Hrozného", vždy (až na zmíněné již výhrady při "Ivanu Hrozném") podrobně a nadšeně a shrnul svůj obdiv v tento odstavec přeplněný superlativy: "Na všech jsme se přímo obdivovati museli nesmírné zručnosti technické. geniálnímu smyslu pro skvělou barvu a nejúčinnější světlo, i hluboké karakteristice, která často do jediné hlavy, jakoby do historického portrétu, dovedla vpravit typus celého národa a celé doby." (Krit. spisů sv. VIII. str. 330.) Neruda podivoval se však u Jana Matejky ještě něčemu jinému: mohutné národní patetice a prudké poesii činu - vychovatel národa doplňoval tu dějinného ideologa a výtvarného znalce a posouval polského mistra v samo sousedství českých malířů historických. Neruda nezastíral si zraků před skutečností, že historické malířství ve Francii a v J\'ěmecku jest v úpadku; někdy vykládal si to hlubokomyslně instinktivním citem malířů, že "naše doba je větší, vznešenější nežli všechny předešlé, že rovnoprávné myšlenky nynější, činy nejnovější předčí vše dávnější" (sv. VIII. str. lOS) í častěji uváděl za důvod