106 cely se do omrzení; malicherná hravost a titěrná sentimentalita měly nahrazovati myšlenkové a životní pojetí; řemeslo a ochotnictví roztahovaly se tam, kde kritik byl doufal v umění sloužící lidskosti j i půvabný drobnomalíř měšťanské pohody a shovívavého úsměvu Spitzweg stálým opakováním zprotivil se Nerudovi. Českým genrovým malířům uložil Jan Neruda poslání . zvláštní. Pozorným studiem venkovského lidu a bytu českého, trpělivým zahloubáním se do zachovalého kroje i zvykosloví, nepřetržitým sledováním povahy našich sedláků měli zachycovati mizící svéráznost našeho domova, zachraňovati ji, učiti lásce k ní. Tento požadavek nadobro látkový a spíše národopisný než vlastně malířský nezaslepoval však Nerudova kritického soudu; vřelé stránky, na nichž se vracel k oběma mistrům lidového genru českého, k Antonínu Dvořákovi a ke Quidu Manesovi, jsou zcela právy nevšedním jejím hodnotám malířským: zaokrouhlenosti komposice, teplému a kyprému koloritu, jadrné karakteristice, čímž posud nás poutá staromódní idylik "Posvícení na Litomyšlsku" a vděkuplný humorista "Křesťanského cvičení na Hané". Nerudovy úsudky o genrovém malířství, ač letmé a nesoustavné, zasluhují pozorností zv áštní, dotýka1ť se v nich, byť bezděky, sama ústředního problému slovesné tvorby vlastní; čím' jest vyprávěč "Arabesek", "Různých lidí" a "Povídek malostranských" spíše než požehnaným mistrem genru, který za drobnými postavičkami a malými příběhy ze dvora a z ulice hledá prostotu lidství a jenž polonovinářskou kronikou pražskou i cestovní buduje základy pro realistické pozorování v literatuře české?