105 náhoda tomu chtěla, že Neruda se nikdy nerozepsal o jadrných měšťanských poprsích Manesových j jakýsi předsudek a snad i nedostatek smys:u pro drsně mužnou malbu realistickou bránil mu, aby pochopil hutné podobiznářství Karla Purkyněf a tak máme v jeho kritických referátech zastoupena z českých portretistů vyšší úrovn,ě pouze Jaroslava Čermáka s jeho výstavou obrazů knížecí rodiny černohorské, o níž Neruda podal nadšenou zprávu mísící tendenční nadšení se suchopárnými výrazy odtažit'ými (přirozená barva, živý individuální výraz, přísná kresba, bohatost a plnost barvy, překvapující jistota efektu atd.). Dobrá polovice Nerudových kritik výtvarnických věnována jest malířství genrovému, které za vedení populárního Karla Spitzwega opanovalo výstavní sály pražské, a z něhož v 60. a 70. létech vyšla řada českých mistrů nejvážnějších snah uměleckých. Neruda si genru i v malířství opravdově vážil: nadál se od něho, že při lne co nejtěsněji ke skutečnosti, k lidu a k přítomnosti, že vznítí v umělcích i v divácích oddanou, chápající lásku k prosté lidskosti a k teplému půvabu všedního dne, že bude spolupra:ovníkem na sbratřovacím díle humanity moderní. Neústupně požadoval na genristech, aby malovali drobné výseky života pod zorným úhlem myšlenky, aby prosycovali své obrazy a obrázky bud dobrodušným humorem neb ušlechtilou soustrastí j v duchu své doby bral rád za vděk i malovanou anekdotou, jen měla-li vtip a pointu. Ale v té záplavě německých genrů a genříčků, které rok co rok neúnavně pokrývaly zdi žofínské, zřídka nalézal čeho si přál, neb co by "se dalo alespoň přelít v dobrou popisnou báseň"; tytéž motivy vra-