104 rainovYi kolísal však v pojetí i ve formulaci. Vycházeje od ústředního požadavku "moderního člověka" na umění, jímž mu bylo zdůrazňování myšlenky, hledal v krajinomalbách své doby hlavně náladovost a lyrickou intonaci vedle věcné věrnosti; vyslovil tu matně mentální předpoklad krajinářství impressionistického. Mluvil-li však později o poesii světla, o vzduchu přírody, o úhrnném podání dojmu celistvého, sestoupil hluboko pod povrch a prokázal, že nezůstal nedotčen mocným vývojem této samostatné větve malířské u nás, jenž za doby Nerudovy znamenán jest jmény Havránek, Kosárek, Mařák a Chittusi. Jest až rozkoší sledovati, kterak Neruda jako kritik krajinářství rostl a vyspíval se svým miláčkem Chittusim: viděl v něm talent, ještě než nalezl vlastní pole, pozdravoval jeho první kusy krajinářské, dovedl ve výstavě jeho skizz z nedobrovolné cesty okupační podříditi zájem látkový stanovisku výtvarnému, plesal, když na několika obrazech r. 1878 postihl Chittusi příznačnou duši české krajiny a doprovodil jej posléze do F ontainebleau, odkudž se měl žák francouzských novotářů vrátiti jako hotový mistrbohužel již v době, kdy Neruda navždy odložil pero zpravodaje výtvarného. S daleko menším štěstím psal Neruda o podobiznách. Nepřihlížeje naprosto k otázkám technickým, sledoval v portrétu ryze literárně jen a jen povahopis, čímž uspokojovali jej nejvíce staří mistři benátští j konvenční podobiznu odmítal, ježto zastírá karakteristiku nasládlým lichotnietvím a stejně důrazně se vyslovoval proti ceremonielnosti běžné na representačních portrétech, kde povaha se ztrácí pod úborem a pod slavnostní pósou. Nevýhodná