103 důkladné průpravy estetické, be č historické kultury vzdělané v obrazárnách umění starého i mode "níh o, bez neklamného instinktu pdhadujícího cenu díla a bez výchovného smyslu pro životní potřeby ~ároda či společnosti, v jejímž středu koná své poslání. Jan N"ruda, kra ovědec příležitostný a milo samostatný, nemohl se honositi rozsáhlou a soustavnou erudicí výtvarnou, ale byl za to nadán velmi zdravým a jistým uměleck 'm instinktem, rozeznávajicím na ráz mistrovský výtvor od práce pJ:'ostřední j v dějinách malířské kritiky není však příliš mnoho příkladů, aby byl výtvarný soudce do té míry prodšen vědomím svého poslání a tak orienrován o umělecko-kulturních potřebách svého prostředí jako právě Jan Neruda. Kritická teorie i malířská prakse šedesátých a sedmdesátých let libovaly si svorně v tom, že přesně odlišovaly výtvarné druhy: krajinářství bylo odlučováno co nejrozhodněji od genru, malba historická od obrazu náboženského, skladba mythologická od podobizny. Na pražských výstavách, o nichž Neruda referoval, byly právě tyto druhy zastoupeny, pouze obrazy bájeslovné bývaly vzácností a o motivech náboženských, zpracovaných většinou epigonsky, bránila Nerudovi rozepisovati se celá jeho povaha, ač příležitostně dovedl oceniti "opravdovou duchovní nábožnost" Fiihrichovu. Hlavní Nerudovy úvahy náleží tedy krajinomalbě a podobiznám, malířství genrovému a historickým obrazům. Již v zásadní své studii o "moderním" umění r. 1867' zamyslil se Neruda nad emancipaCí krajinářství a pokusil se naznačiti, v čem noví malíři odchylují se Qd staré· tradice Ruysdaelovy a Lor-