jichž smí a nesmí malíř buditi svými dily j tu nejrozhodněji vylučoval z přípustných emocí výtvarných "dramatičnost hrůz a zděšenf." Vrátil se k problému tomu několikráte; i při své hluboké úctě a lásce k Janu Matejkovi odmítá z tohoto důvodu jeho obraz "Ivan Hrozný vede k smrt odsouzené k popravišti", na němž širokým štětcem epického Poláka zalomcovala děsivá jízlivost protiruská; ač patřil k nejhorlivějším obdivovatelům Viléma Kaulbacha, přece soudil se značnými vvhrad.ami o;,jeho rozlehlém plátně "Petr Arbues, inkvi itor v Saragosse", před kter)Tm unepříjemný, žhavý ostrý pocit hrůzy budí palčivou· bolest v odkrytých nervech" pozorovatelových j tím více vážil si Gabriela Maxe, - nesprrně ·jej přeceňoval, - že i na mučednických obrazech se v\ hnul důmyslně a vkusně hranici, kde estetický dojem přestává a kde burácí dvoká emoce hrozivého úžasu,' Tyto Nerudovy zásady opřené o teoretické důvody vládnoucí estetiky německé, neodchylují se valně od průměrného názoru vzdělaného obecenstva tehdejšího; bylo by bývalo novotářskou odvahou vzepříti se mu, bylo pouhou literární konvencí Dřidržeti se ho. Leč význam Nerudovy výtvarné kritiky nespočívá v její teoretické konstrukci zásadní, nýbrž v živé a českým poměrům přizpůsobené praksi; nejeden krasovědný předsudek, i když byl há:en a zdůvodňován ~e vší silou a opravdovostí Nerudova temperamentu, nedovedl zabrániti, aby kritik před individuálním dílem nepronesl správného soudu a nevycítil, veden mocným pudem uměleckým, přednost či vadu komposíční neb koloristickou Pravý kritik výtvarný obejde se sotva bez čtyř hlavních předpokladů intelektuálních: bez