10\ sv. Quisova vydání prací kritických) Neruda vyložil teoretické předpoklady svých kritickvch soudů o dílech výtvarných. Na každém obraze hledá především myšlenkový obsah, duchaplnou pointu, nabádavý podnět pro diváka - jsou to požadavky spíše literární než ryze výtvarné: podobizna jest mu kresbou povahy, krajinomalba instrumentací nálady, velká figurální skladba školou obecných ideí, historický obraz ztělesněnou ideo1ogíí gějin. Ovšem i technické otázky občas zaměstnávají Nerudu, ale vždy cítíme, že tu jde o cosi druhotného, podřízeného, o pouhý prostředllk, který nemá samosprávy a důvodu v sobě samém j také schematický a málo názorný způsob, jímž Neruda mluví o barvě a světle, o komposici obrazové a o správnosti kresby dokazují, že se nedíval ryze výtvarnicky, nýbrž že vždy si musil výtvarné dojmy přeložiti do oblasti vlastně literární, aby sám pocítil opravdový vzruch a aby jej mohl tlumočiti svým čtenářům. S německými estetiky literá.mě epigonského vkusu, z nichž zvláště rád citoval Styrskohradečana Vojtěcha Svob_odu, sdílel se Neruda ° řadu bludů a předsudků. Zádal po obrazu netoliko myšlenku, ale i poetičnost a zavrhoval, s hlediska jen a jen látkového díla realistická, jichž skufečnost nemá protiváhu v jádře poeticko-reálním j proto tak málo na světové Výstavě ve Vídni jej uspokojil Gustav Courbet, v jehož vzdorně důsledné lásce ke každodennímu životu v útvarech co nejvšednějších a co nejméně patetických viděl manýrovanost svéhlavcovu a bizarnost podivínovu. Vztyčoval-li Neruda takto doktrinářsky hranice látkovému výběru umělcovu, vymezoval ještě příkreji oblast emocí,