10- ského pobytu Nerudova - Řím zdá se básníkovi přírilO pomníkem gigantického mistrova. Ale není to výtvarník, kdo Nerudu zajímá, uchvacuje, podmaňuje - člověk Michel Angelo stojí mu nad Buonarottim umělcem, a věren doktrině romantické, velebí Neruda nadlidského genia, jenž láme tradici, překonává všecky formy, vzdoruje členění dle uměleckých druhů; lidská tragedie osamělého a hrdého srdce Michel Angelova obrací pak k sobě výhradní· zájem Nerudův a odsouvá do pozadí i jeho tvoření. Do téhož svazku zařadil N eruda starší svou úvahu kulturně estetickou z r. 1867 "Moderní člověk a umění," jejíž druhá kapitola vyhrazena jest úvahám o malířství; jest to pravzor mladistvého poměru Nerudova k otázkám umění, jejichž určité a rozhodné řešení jest mu značně znesnadněno žurnalistickými a tendenčními předsudky odchovance zásad. mladoněmeckých. V článku hárá prudký a výbojný temperament, který chce se vítězně oprostiti z domácí úzkoprsosti a z tradičního ustrnutí; každá věta, psaná přiostřelým pérem pikantního stilisty, volá nedočkavě: žijme rychleji, všestranněji, evropštěji; přeIn.Q~me v sobě klasicistské doktrináře a romantické elegiky a osvoboďme ve svých duších člověka celého, opravdového, moderního. Modernost není Nerudovi pouze prázdným heslem, nýbrž živou hodnotou, kterou staví proti jednoduchosti antické i proti citovému afektu středověku; moderním jest Nerudovi ono umění, které vyjadřuje největší komplexy myšlenkové cenné a platné pro lidstvo celé - pravdivost, výraznost a dachaplnost zdají se mu neklamnými znaky umění moderního. Zde a o tři roky později v příbuzném článku ,,0 vkusu" (v VIII.