9- Obě rozsáhlé statí o Japoncích a Peršanech jako umělcích patří k nejskvělejším stránkám Nerudovy feuilletonické prósy: národní umění jest organicky vyloženo z národní povahy a z podmínek civmsačních; živel dekorační sledován jest stále v souvislosti se základními architektonickými prvky; jednota umění a průmyslu jest moudře pojímána za hlavní přědpoklad výtvarné rovnováhy a estetického zdraví; podíl tvůrčí fantasie odlučuje se bystře 04 věrné a pokorné nápodoby přírody a jejího stilisování. Neruda sestupuje tu, jak patrno, až ke kořenům estetiky východního umění, které si zamiloval na ráz, ale nepíše o věcech těch abstrakně a neživě jako krasovědec katedrový ze školy formalistů: zelený strom umělecké prakse košatí se a kvete před námi, a teplé slovo nadšeného vykladače dovede vyvolat' před našimi zraky názorné podoby předmětů a motivů, jež pozorovatele okouzlily. Stejně vyspělé jsou výtvarné poznámky, které Neruda porůznu vložil do svého ironicky podmalovaného cestopisu berlÚl$kého, ať mluví o architektonických napodobeninách a klasicisujících studenostech stavitelů severoněmeckých, ať kriticky vymezuje cenu Kaulbachových fresek; nelze zdržeti se politování, že Neruda nepodnikl později dalších cest po cizině, aby byl užil této vyzrálosti svého vkusu a soudu. Samostatné Nerudovy studie, pokud nejsou psány z podnětu příležitostného, nemají naprosto odborného rázu: ani estetiéká dedukce, ani soushvný výklad historický nehověly Nerudovým náklonnostem, mluvil-li o věcech umění. Stať o Michelu Angelovi Buonarottim z r. 187) (ve 2. sv. uStudií krátkých a kratších") opírá se nejen 'o příslušnou literaturu, ale hlavně o mocné dojmy řím 7·