98 vota daleko dražší a poutavější byl živý vír ulice, složitý ruch společnosti, barevná hra lidových typů. V "Pařížských obrázcích" Nerudy třicetiletého i v "Římských elegiích" a "Benátských zrcadlech" pětatřicetiletého cestopisce marně hledáme samostatnou kapitolu výtvarnou, a kde tam nacházíme letmou zmínku o obrazech, sochách neb stavbách, jest to jen pomůcka, kterou pronikavý dušeznalec zemí a národů dospívá spolehlivějšího postižení kar kteristických zvláštností. Z příležitostných poznámek ve výtvarných kritikáh dozvídámé se ovšem, že Neruda neměl v Paříži zavázány oči pro barevné i lineární komposice, že stál u vytržení před Hemicyklem Delarochovým, a že Delacroix upoutal jeho zájem:; z obrazů, před nimiž se zamyslil v Louvru a v Luxembourgu, jmenuje výslovně velká plátna historická od Ch. 1. Mullera, Gérarda a Coutura - ale buď jak buď, Neruda nikterak nepatřil k poutníkům, kteří v Paříži především hledají vzněty malířské. Teprve v sedmdesátých létech obracely se na cestách jeho vy tříbenývkus a jeho vzdělané oko s velkou zálibou a s rozhodným porozuměním k předmětům a osobnostem výtvarnickým a zvláště ke zjevům uměleckého průmyslu: vídeňskou světovou výstavu a o dva roky později Berlín prostudoval jako milovník a znalec umění. Toho dokladem nejsou toliko bystré poznámky o malířích Courbetovi, Bretonovi a Makarto vi, s jejichž díly se ve Vídni seznámil, ani duchaplně jízlivá studie o tamní exposici genrového sošnictví vlašského ženoucího se po Berninim srázně k úpadku a k rozkladu, nýbrž hlavně propracované studie o umění exotických národů, hluboké pojetím, bohaté .svěžim detailem, šťastné stilisací.