97 podobou s citovým naladěním člověka, a druhou špetku poesie svěŮa, těsně souvisící s onou" (Quisova vyd. sv .. VIII. str. 184). Zde v zásadním protestu proti mnichovské a dusseldorfské metodě a škole vyložil -Neruda, že jeho odpor není snad nesen chauvinistickým citem, nýbrž důvody umělecky věcnými, a jak správně postihl jeho neklamný instinkt, čeho našemu umění naléhavě třeba! Opakoval vždy důtklivě, že naši mladí umělci ,mají studovat y Paříži, v Brusele, v Antverpách j posílal svého miláčka Brožíka- do školy velkých francou ských mistrů malby historické j radoval se, když Chittussi si osvojil ve Fontainebleau krajinářskou techniku tamních malířů. Stejně horlivě se zajímal o výtvarnictví slovanské, jehož ukázky k nám občas "Umělecká beseda" uváděla: pro Grottgera, Matejku a Siemiradzkého měl zvláštní ~řelý tón a všecku vnímavost s'Justředil, aby pronikl k podstatě obrazů Ajvazovského, Čumakova a Bronikova, ač poznal mistry ty jen zlomkovitě. Ale i ve výtvarném umění jest pro Nerudu světoobčanství pouhou oklikou vedoucí k cíli, jímž stejně na počátku kritické dráhy jako na jejím závěru jest národní umění, české námětem i duchem, avšak vyjadřuje se nejpokročJejšími prostředky evropskými: psáti rozbor výtvarJ;lých studií Nerudových tot: sledovati cesty, jimiž Neruda vychovával výtvarníky i diváky pro umění národní. Výtvarné umění nestálo v popředí životních zájmů Nerudových. Obě knihy cestopisné, které tak nepokrytě prozrazují, co v cizině i doma poutalo nejživější pozornost básníka a novináře, vyprávějí v celku málo o dojmech z museí, z obrazáren, z architektur, nad něž prudkému milenci ži Studie o Janu Nerudovi, 7