96 tohoto protestujícího uvědomění českých výtvarníků. Není v Nerudově činnosti kritické promyšlenější a rozhodnější tendence než p.·ávě toto úsilí o vysvobození českého malířství z německého podruží, které pojímá nejen jako úhonu národní, ale i uměleckou. Ačkolivnamnoze vzdělal se na dílech, hlediskách i předsudcích německých, ačkoliv nesledoval soustavněji velkého technického převratu v nové malbě francouzské, ačkoliv znal pouze skrovné ukázky výtvarnictví polského a ruského, horlil z té duše, aby naše malířství nastoupilo nárQdně i geograficky jiné cesty než po kterých je vodila dotud "Společnost přátel umění" s pražskou akademií. R. 1868, opíraje se hlavně o dojmy z pražských výstav, napsal pronikavě správnou diagnosu úpadkového epigonství německého. "V Němec~u jest vohledu tom právě nyní doba odpočinku. Skoly, které byly v posledních desítiletích rozkvetly, probraly, vyčerpaly a opakovaly své .směry již více než dostatkem, starší odpočívají, mladší nedorostly, zbyla technika ovšem z části skvělá, z části alespoň uznání hodná, avšak duch zadřímnul, myšlenka odpočívá, barvy se snují jen jakoby ve snu. Projděm se tou pražskou - německou výstavou: vyj dem z ní s fantasií snad hledáním unavenou, nikoliv ale obohacenou. Milion za myšlenku, mohlo' by se tu zvolat, milion za obraz, který nás rozruší, který nás pohne, abychom citem a mys:í svou doplňoval, co tu před námi maliř naznačil. Poesie myšlenky nenalezla zde stánku naprosto, v slabou náhradu nám docílená technika podává špetku poesie formy, ale nikoliv fortny lidské, nýbrž formy "mrtvé" přírody, která teprv pŮjobiti musí svou