95 tvarné, "Společu'Jst vlasteneckých přátel umění" i Malířská akademie, živořily v ubohém utrakvismu a pod záštitou ucozených svých phznivců čiře epigonsky z odumírajících zbytků romantického výtvarnictví německého pěstovala se tu malba, která byla blíže literatuře než skutečnému umění tvarovému a barevnému j strozí patetikové náboženství, již se více inspirovali vychudlým nazarénstvím než opravdovým studiem velkých mistrů vlašských, chtěli svými kompilacemi povznášet j historickým malířům české i německé národnosti šlo hlavně o věcné poučení a vlastenecké povzbuzení, a o zábavu p. t. obecenstvl postarali se již přičinliví genristé se svými nasládlými anekdotami a plaétivými rodinnými výjevy. Takto byly pražské "ýstavy obesílané skoro výhradně z Německa školou prostřednosti, a takto pražská akademie, opožděná za uměleckým vývojem o dvě generace, znamenala hrob každého pravého nadání i statečnější duchové prchali z těchto úzkých poměrů za hranice, jen několika, Purkynovi a Pinkasovi, Jaroslavu Cermákovi a Chittussimu, podařilo se najíti obrodný styk s uměním francouzským, kdežto většina uvázla na půl cestě v Mnichově a propadla tam akademisTlu jinému, modernějšímu než byl akademismus pražský, avšak zabraňujícímu také svobodnému talentu ve slatku se slunnou a vzdušnou přírodou. Jest ctí českých umělců, že si uvědomovali pouta, jirDiž se snažilo je nadobro sevříti epigonské pražanství, skrývající pod shovívavým utrakvismem nejen jazykovou. ale i duchovní germanisaci: založení "Umělecké Be5edy", jejlž počátky posvěceny jsou jmény Josefa Mane"a a Václava Levého, Karla Purkyně a Jaro. slava Čermáka, bylo hlasitým a účinným projevem