94 dojista jej v;ábil a povzbuzoval skvělý vzor jeho rozhodného učitele v literatuře, v novinářství i v myšlení, Jindřicha Heina. Ten od svého př sídlení pařížského vkládával občas do svých dopisů a knih z Lutecie jiskřivé a výmluvné zprávy výtvarné, v kterých vlastní malířská karakteristika a kritika přicházely velmi zkrátka, ustupujíce téměř na dobro hledisku obsahovému, povahokresbě osobní, dobové causerii a invektivě. Neruda, si osvojil od svého drahého mistra lehce rozmarný způsob psaní, dotýkající se pouze letmo stránky technické, i duchaplný dar vyjímati z obrazů obsah dobově kulturní; ale naprosté různé poměry české určily jeho výstavním kronikám namnoze tón i směr odlišný. Kdežto Heine se ocitl jako oslněný a rozkošnický cizinec u bohatě prostřeného stolu malířské romantiky francouzské a mohl do vzdáleného domova hned s nadšením hned se sarkasmem ohlašovati, čeho německé oko, ozbrojené ideologíckými skly, nevidělo a nechápalo, byl Neruda odkázán v Praze na skrovničké odpadky, které sem posílali němečtí výtvarníci, a s nimiž nesměle soutěžilo umění domácí, domahající se teprve samostatnosti. I musil se Neruda spokojiti s úkolem méně skvělým, ale odpovědnějším: maje zřídka příležitost mluviti o dílech mistrovských, věnoval trpělivou pozornost obrazům třetího a čtvrtého řádu a sledoval láskyplně a povzbudivě dětinské krůčky českého malířství a sochařství j i zde, jako tak často v oborech nejrůznějších, konal Jan Neruda vedle slovesné práce zároveň národní poslání. Doba vyplněná Nerudovou činností kritickou, nemohla se v Praze honositi čilejším a obsažnějším životem utněleckým. Obě význačné organisace vý-