JAN NERUDA JAKO KRITIK VÝTVARNÝ. Plných dvacet let psal Jan Neruda jako pravidelný zpravodaj "Času", »Hlasu" a "Národních listů" pod čáru svých deníků soustavné a podrobné referáty o pražském životě uměleckém. Každoroční výstavy, které pořádala "Společnost vlasteneských přátel umění" v Klementině a na ostrově ZoHnském, příležitostné exposice jednotlivých zahraničních děl na Žofíně a v salonku Lehmannově, první pokusy mladé "Umělecké besedy" o výtvarnou popularisací v duchu národně českém, posléze proslulé konkursy na výzdobu Národního divadla H to vše v létech 1861-1880 mělo v J. Nerudovi pozorného kronikáře a kritického posuzovatele, jehož kulturní zájem a novinářská pohotovost současně vystačily také na české divadlo a hlavní nové zjevy literární. Hrubý svazek výtvarných studií Nerudových ve vydání Quisově nezahrnuje však na svých 450 stranách pouze drobnou výstavní kroniku a kritiku, nýbrž otiskuje kromě několika bezvýznamných statí obecnějšího rázu též některé Nerudovy karakteristiky malířů a sochařů j zde Neruda odsu:nuje všecek výtvarně - odborný výklad a soud a s vroucností sobě vlastní hledá lidské i národní etos osobnosti Manesovy, Maixnerovy či Levého, kterou mu hodina smrti přiblížila ještě více než dlouholeté studium jejich děl neb styk přátelský. Když šestadvacetiletý N~ruda převzal, vyhovu:e potřebě listu v Krásově "Case" výtvarný referát,