91 mohly by výstihovatí zároveň tento dvojí druh slohu a postupu. Nevím však zda bylo postřehnuto, jak tato práce, v podstatě mechanická a kombinační, spolupůsobila na vznik a růst Nerudova humoru. Spojuje a srážeje představy i věcí zdánlivě nesouvislé a na prosto různorodé, uváděje do souvislosti vznešenost i banalitu, posvátnost a malichernost, trivialitu i náboženství, dějiny i ulici, Neruda učil se chápati ony paradoksní vztahy, jež jsou vlastní oblastí grotesky. Avšak zároveň v malbě zátiší. v drobnokresbách z dějin vzdělanosti, ve zvyko.ilovných selankách, v malůvkách národopisných, v lokálkářském letopise pouličním stále důvěrněji a důrazněji zněla Nerudovi řeč věcí, důvěrné tajemstvÍ malých nepatrností, podmaňuiící šepot všedního dne ... Neruda oddával se vždy raději tomu o dialogu, jenž byl lékem proti sobectví světobolců a titanismu revolucionářů. Neruda se zlidštil, zdůvěrnil, oprostil. V literatuře to znamenalo přechod od subjektivismu "Hřbitovního kvítí" k lidumílnému genru některých "Arabesek", od jejíchž zlomkovitosti dospěl básník po létech až opravdové epiky "Povídek malostranských", kde malichernost lidská jest pozorována s perspektivy horoucí lásky. Ačkoliv feui1letonism byl průpravnou školou Nerudova humoru, přece nejkrásnější, pozdní květy Nerudova tra~ického humoru rozvily se jinde. Vosmdesátých létech, kdy Neruda prožívá onu obdivuhodnou fázi svého vývoje, jež vede od "Bal1ad a romancí" k "Prostým motivům", není v jeho causerii pozorovati vzestupu. Celou mohutnost tvůrčích svých sil soustředí na poesii, kdežto ve feumetoně parafrasuje nlmnoze sebe sama neb paběrkuje ve