86 a šprýmů, tu zastře'lé mírnou elegií: vždy se Neruda více přibližuje, přírodě, vždy jistěji prožívá z;íkladní princip básnického impresionismu, že nálady duše jsou nerozlučně spiaty se stavy krajinnými a výjevy přírodními. Až se mezi badateli překoná dnes běžný předsudek proti Nerudovým feuil1etonům, pak budou snad srovnány tyto malebné besedy o prázdninové přírodě s "Prostými motivy", kde nejedna lyri-:ká improvisace má causeristickou říznost, ano i bujně rozmarný feuilletonický sloh, podobně jako u V. Hálka, pro jehož knihu "V přírodě U najdou se četné obdoby v jiskrných skízzách, rovněž pod čarou "Národních 'istůU otištěných. Není to arciť jediná souvislost Nerudovy feuilletonistiky a jeho poesie: celé pletivo populárně vědeckých causerií, pro?:razujících diletanta velmi učelivého a vtipného, obepíná "Kosmické písněUj pro legendární pitoresknost a lidově nábožný humor "Ballad a nmancí" význačny jsou hojné zvykoslovné a hagiologické výklady feuilletonů se zálibou připínaných k událo'>tem kalendáře; Nerudova veršová malba zátiší, která od "Knih veršů" postupuje až k "Balladám a romancím", není bez spojitosti s nesčíslnými, přímo holandskými besedami o trhu a sklepě, kuchyni a tabuli, květinách a zeleninách, mase a ovoci, v nichž Nerudův sensuaJism má tak jednostrannou příchut. Ve všech těchto případech podávají feuilletony zpravid:a první náčrt, kdežto v básních shledáváme konečný útvar soustředěné formy, hospodárného výrazu, osudově osobního posvěcení. Při tom můžeme sledovati obojí odlišný Nerudův slohovy postup; ve feuilletonech rozvíjí, rozpřádá, dekoruje, dávaje se lehkou hnu blaženého rozmaru svá 1ěti k odbočkám, vložkám a arabeskám; v básních zhu-