85 i kulturním životem, ať přinášelo to povolání divadelního zpravodaje, ať causerie o světových událostech. Pak nastupuje Neruda své slavné výpravy do ciziny, a jest to nikoliv básník, nýbrž feui1etonista, kdo si odtud přináší kořist, Zůstane povždy literární pýchou "Národních listů U , že v jejich feuille!onech poprvé byly tištěny "Obrazy z ciziny", "Pařížské obrázky" a ostatní "Menší cesty"; nebyla to však pouhá náhoda. Nerudovy cestopisné obrazy jsou cítěny a myšleny novinářsky: Neruda podává své barevné dojmy a jiskřivé nálady s krajní bezprostředností, ve varu a chvatu dne, 've formě skizzy a s prudkostí postřehu, bez odstupu a bez stilisace, stále jsa zauiat aktuálními vztahy, časovými souvislostmi, nepřetržitě si uvědomuje kulturní směr svého listu a své strany. Břitce pozorujícího umělce, jehož zrak jest vítězným výbojcem, doplúuje stále pronikavý žurnalista, který rozevírá smělé a přesvědčivé perspektivy. S lačným a labužnickým ochutnavatelem dojmů cestuje osvícený a důsledný vychovatel lidu; stilistu pružného a barvitého provází výmluvný a působivý řečník. Ale kromě evrop',ké ciziny objevuje Nerudafeuil1etonista ještě něco jiného před Nerudou, básníkem: myslím volnou a venkovskou přírodu. Neruda na rozdíl Hálka neb Svatopluka Čecha jest pravé velkoměstské dítě, které se k přírodě teprve zvolna a úporně probíjí, aniž se jí kdy uplně vzdá; ještě ve "Knihách veršů", kde arciť pozornější zrak clovede již vyhledati kOřínky "Prostých motivůu, Lest Nerudův poměr k přírodě vlažný a vzdálený. Cas od času otiskoval však Neruda pod čarou "Národních listů" letní či prázdninové táčky, tu lyricky opojené, tu labužnicky rozkošnické, tu plné žertů