84 nářských svých příspěvků rozkošnou knižtíčku mezinárodních postaviček "Různí lídé". Tato řada obrázků bez tendence a časového pointování značí průpravu k drobné epice "Povídek malostranských" a ukazuje, jak Neruda v této škole posílíl svůj smysl pro reálnost a potlačil neepické citlívůstkářství ze školy Jeana Paula a Boerna. Ale tot'jen jedna skupina Nerudovy feuílletonistické kroniky lidí, stavů a postav; druhá takměř jí protichůdná, vyznačena jest silnou tendencí sociální. Neruda feuilletonista nespokojuje se jen příležitostnými náčrty a nahodilými poznámkami, nýbrž s opravdovou soustavností probírá celé sociální vrstvy, vždy rozdávaje štědře dary svého soucitu, svého něžného lidumilství: jmenuji jen "Pražské obrázky II neb feuílletony "Z kraje bídy II , Přihlédneme-li však blíže, vidíme, že nejvíce obdarován jest Neruda sám: maje s kým trpěti, pro koho se rozechvívati, komu se oddati, není již tím zazděným a za živa pohřbeným samotářem marné pýchy a neužité síly jako kdysi j moudrost "Ballad a romancí II jest tu alespoň z části anticipována. Neruda nechtěl jako novinář sestoupiti jen na samé dno moderního života, nýbrž hledal v žurnalistice také vyspělou formu novodobého světa občanského. Výbojné i obranné články, jimiž ve válečné kampani Neruda zasáhl do sporu mladých i starých o národnost a mezinárodnost ve slovesném umění, ukázaly méně teoretickou přesnost názoru než horoucí touhu obohatiti mladou duši cizinou, a i ve verších oné doby]ozpíná Neruda častěji křídla po dálném světě. Zurnalísm naplnil tato Nerudova přán', Ještě než vypravil se do ciziny, byl Nerudanovinář ve stálém styku se zahraničním politickým