83 ruda s celou vášnivostí nedočkavého mládí tušil, že jest možno v novodobé Evropě duchem prožívati na sta bohatých a obsažných existencí a v tomto znásobeném a zmocněném bytí zapomenouti na podmračný smutek vlastního jsoucna. Všecka tato tušení a tyto touhy Neruda napověděl v polemických, kritických a teoretických statích, jimiž se zúčastnil literární revoluce mladého pokolení; v životní čin je pak proměnil, když, odpoutav se od možnosti klidného občanství a od snu vlídného rodinného domova, nastoupil nejistou dráhu českého novináře. Novinářství, které nedomyšlená zásada "Mladého Německa" stavěla přímo na roveň opravdově tvorbě slovesné, znamenalo Nerudovi na prvním místě plné a radostné oddání se moderní skutečnosti a proniknutí k složité realitě mnohonásobně rozvrstvené městské společnosti. V době, kdy vznikaly "Arabesky", v nichž žák J eana Paula pozvolna se probíjí ke genrovému realismu, Neruda přímo vášnivě hledalfigurya figurky, postavy buď sociálně podmíněné neb povahově nevšední, pátral po vztazích a poměrech příznačných městu, seznamoval se dychtivě se společenským přírodopisem celých vrstev a tříd. V tom smyslu nebyla ani nedlouhá činnost lokálkářská pro NeruClu bez významu. Vyměniv pak drobnou místní kroniku za feui1leton, změnil pouze formu, avšak nikoliv metodu: jak často jsou Nerudovy causerie kinematografickými obrázky z pražských ulic a zákoutí, mžikovými fotografiemi všedních lidiček a každodenních výjevů, pitoreskními arabeskami z rázovitých čtvrtí, malými kronikami z procházky! V době, kdy Nerudovo umění feuíHetonistické blížilo se svému vrcholu, vybral Neruda z noví 6*