FEUILLETONY JANA NERUDY. Na pokraji 60. let, kdy za nově probuzeného ruchu politického se Neruda rozhoduje pro novinářskou dráhu, odehrává se V' duši mladého spisovatele vdmi bolestný zápas. "Hřbitovní kvítí", vydané knižně, a řada básní po časopisech, z nichž po létech vzniklo jádro "Knih veršů", nedovedly přesvědčiti ani· kritiky, ani obecenstva, ba ani literárních druhů, že Neruda jest opravdový básník j sám však Neruda, ztravovaný nad to dt"tvěrnou krisí erotiéko!1 a trudnými zápasy o chléb, cítil zcela jinak vnitřní svů; rozpor. Věděl, že jest skutečným básníkem, tvořícím z p~nosti citu a z nutnosti osudu, a~e zároveň zřel, jak všecka jeho poesie zůstává zakleta do začarovaného kruhu čirého subjzktivismu, jak znovu a znovu opakuje a obměňuje šedivý rozhovor záporného rozumu s nerozhodným srdcem, jak nepřetržitě opisuje chmurný ohsah bytí stísněného a bezbarvého. To vše tížilo Nerudu jako zlá a hořká kletba. Neruda naprosto nebyl z rodu romantiků, kteří se samolibým solipsismem pěstovali, zbož :1ovali, hýčkali svoje já H naopak, on chtěl zmizet ve vyšší hromadné jednotce, v lidstvu, v ujatmené třídě, v národě: a proto prahnul odhodit stůj co stůj svůj jednostranný egoism básnický. Neruda slyšel, že, zatím co se jeho poch,bo, aČ>1ost hádá s jeho kolísajícím citem, vede moderní. lidstvo veliký a obsažný dialog s dějinami; avšak tehdy nerozuměl plně tomuto velkolepému rozhovoru a přece tolik toužil mu porozuměti. Ne-