80 nerozlučně svěží podání krajiny s intensivním vystižením vnitřího života. Neřekli jsme nadarmo I že činítp způsobem klasickým. Nazýváme-li klasickým umělcem básníka, jenž zjevy hluboce lidské a obecně platné dovede vyjádřiti prostředky nejprostšímil není jím nikdo spíše než Neruda v "Prostých motivechll. Vybíráť si z· přírodYI ať maluje rovinnou krajinku či končinu podhorskoul právě takové scenerie a výjeVYI které' ve věčném koloběhu časů se vracejí a vždy stejně moéně se dotýkajL.,srdce člověka a při tom přece nám stále připomínajíl že jsou prožity a pojaty v našem českém domově. Zároveň však jsou obrazem vnitřních dějůl jež prožívá ve významných obdobích svého bytí ne pouze jednotlivec, nýbrž každý člověk hlubšího obsahu citového a bohatší schopnosti dojmové: odtud silné dojetíl jímž nProsté motivyll zmotňují se duše čtenářů. A hlel toho všeho dosahuje Neruda způsobem až neuvěřitelně jednoduchým. Jeho písně blíží se prostou, úsečností téměř popěvkům .1i4ovým j jeho pointy mají zvuk a plnost národních pořekadel; jeho obrazy jsou průzračné a okouzlující jako slunce zrcadlící se v lesní tůni. Neruda jest nejednou úmyslně prosaickÝI jen aby označil věc názorně a živě; volí slovo šedél každodennílzdánlivě otřel~l chtěje se vyhnouti prázdné pompě j utíká se k vý;'; razu na pohled triviálnímu, ví-lil že tím zvýši účinnou bezprostřednost. Po všech· těchto stránkách budou Nerudovy nProsté motivy II vzorem a na mnoze vzorem nedostížným českým básníkům lyrickým: klasičnost a národnost jsou v nich zasnoubeny nerozlučně. Zdá-li se však na první pohledl že díla obecně kla-