79 tají; rozmar se stupňuje až k rozpustilému veselí a i nově se ozývající láska VQlí t6ny opojné. Jakovšecky čtyři oddíly jest též cyklus jarní vystupňován působivým číslem závěrečným, onou nábožensky nadchnutoti písní o Teréze čl Gesu. A přece. při veškeré této vzácné disposici este- . ticky uvážené a umělecky vyvážené nepozoruje čtenář nižádné ustrnulosti neb pedanterie; ba naopak. Sotva si ucho zvyklo v jarních motivech na lehký spád písňových, stručných a takřka jen napovídajících čísel, již již žádá si cyklus letní soustředěné pozornosti oka: ieť v motivech letních zastoupena široká a zálibná deskripce, pečlivě pořádající malebné rysy a pozorně operující světelnýmÍ a barevnými živly. Anebo: v podzhnních básních, hlavně těch, které se odehrávají v šumavském podhoříj plýtval Neruda svým nejosobnějším uměním teplého a měkkého zdůvěrnění, jež stává se přímo mazlivým, naopak v závěru knihy, kde leckdy místo zaokrouhlená básně se ozve malý prostý výkřik, zaujal k životu a ke smrti jakýsi přísný vztah člověka stojícího tváří v tvář jsoucnu nejvážnějšímu a skutečně věčnému. A jako stavba knihy jest i její básnický sloh úplně jednotný. Jestliže se do intimně citové lyriky nemísila nižádná rozumová reflekse, není porušována bezprostřední a naléhává důvěrnost náladové malby a písně nikde mnohoslovnou retorikou, nikde planým verbalismem hýřícím obrazy, metaforami a epitety. Jan Neruda vytváří. v "Prostých motivech" přímo klasicky příklad intimní lyriky přírodní se symbolickým obsahem citovým a dovršuje to tak, co počal již v "Knih4ch veršů", slučuje