78 podléhá svodům probouzející se vesny, pak v parcích zvolna chápe její mluvu, po té opouští zdi, aby ve volným kraji sblížil se s přírodou, a odtud pospíchá v podzimních dnech do šumavského podhoří, až vadnoucí zeleň a chladnoucí vichry jej zahánějí nazpět do města, v němž kyne mu pouze studená jizba s ložem pro churavce, lampička kmitající beznadějně za trapné noci, myšlenka na hrob a na smrt. Ale i jeden každý ze čtyř oddílů má přesně rozpočtenou a v uměleckých svých účincích mocně působivou stavbu. Kdežto však v cyklu letním a zejména podzimním, kdy hravý rozmar básníkúv se pění a jiskří nejživěji převládá princip rušného střídání, jsou motivy jarní, v nichž si příroda postupně dobývá smyslů básníkových, a motivy zimní, kde krok za krokem vadnou a hynou iluse, podobny květům v zahradách a na nivách, přímo rafinovaně seskupeny. Přihlédněme třeba k motivům jarním. Prvních šest básní opěvuje v rámci nejistých a hned chladných, hned vlažných dnů březnových a dubnových po ~ způsobě předehry nedůvěru omrzelého srdce básníkova, jež· v pohodlí a v špatném rozmaru braní se představě, že by mělo pro náhlý příchod jara odložit všecky své zimomřivé zvyklosti a změnit veškerý způsob života: neopoJ1štíme při tom hradeb města, ani nálady skeptické. Avšak příroda zvítězila, básník jest hotov vstoupiti do omlazující lázně jara. O ní vypravějí písně následující, v nichž jsme již na volném vzduchu. Vzpomínka na dětství, obraz matčin, silný dojem národní písně vykonávají dílo omlazení j mladá tráva luční, zlatá prška slunce, májový větřík připomínají nám, že jsme v měsíci květnu. Slunce stoupá, smysly básníkovy rozkvé-