76 srdce s jeji tvořivou ~ilou. Když však po návratu z hor a lesů upadl Neruda do těžké nemoci, pocítil dvojnásob, těžc,e bolestnost svého osamělého, chladného, městského vězení, a co před tim prožil upr střed zeleně, rýsovalo se v jeho mysli toužebně jako sen o ztraceném ráji. Současná s tímto zasvěcením se přírodě jest Nerudova pozdní láska ke krásné a prosté dívce Boženě, pro kterou byly psány nejvroucnější z "Prostých motivů", láska smyslná a toužebná. při níž krev v omlazených cévách prudce kroužila, a při IÚŽ se zachvívaly všecky Nerudovy projemnělé čivy. Byl to typický poměr zralého muže, jenž ví, že nesmí v životě již ničeho promeškati. K rozkvetlému. a žádoucímu děvčeti, které jest hrdo na svou osvěžující moc a které p.oto nespoří projevy přízně, marně bychom hledali v tomto Nerudově vztahu onu nedůvěřivou ironii, kterou otrávil svůj román s Annou Holinovou neb ono mravně bolestné napětí, jež vnese do milostného přátelství s Karolínou Světlou neb i onu tklivou· a oddanou sentimentálnost, s jakou mluvil k Terezii Macháčkové. Tím bolestnější bylo probuzení z tohoto horkého a slastného snu, když Neruda uprostřed nemoci poznal, že jest pozdě na lásku, že nezbývá mu. než samota a opuštěnost. Oba Nerudovy zažitky, z nichž se zrodily "Prosté motivy", zažitek přírodní a milostný, zanechaly tedy v myslí Nerudově trpkou příchutI a konečný dojem, jímž lyrická kniha mužných let básníkových v promyšleném a' účelném svém uspořádání působí, jest dojem bolestný j Neruda přiznává sám, že "Prosté motivy U jsou podmíněny nemocí, která v stárnoucím poetovi uvolnila mocný živel citový, dotud vrozenou hrdostí vázaný a tlumený.