75 znívá až hluboko do podzimu. Ale pak náhle poznává básník, že to vše byl pouhý klam, toliko krátká hra, jediné lest přírody: smysly zůstaly starým;, šediny nedají se oddisputovati, jest čas pomysliti na odpočinek, na resignaci, na smrt. Druhý základní motiv má povahu erotickou. Zlhostejnělé, unavené, přemoudřelé srdce, které rádo ironisuje milostné hry mládeže, počne na rozhraní jara a léta sníti ještě jednou o lásce. Z citového snu stane se skutečnost; mladá dívka miluje básníka, její smyslová i citová svěžest vlévají novou krev do jeho žil; polibky a objetí jsou štěstím jeho letních dnů, v nichž všecko v přírodě mluví o svatbě; poeta radostně přitaká smyslné mluvě červencových nocí. Zase příjde rozčarování: básník zůstává sám j postavy žen, které měl rád, kynou opět jenelegícky; výčitka lásky nedožité a· zrazené podává ruku smutku ze života, který nemá pokračování v dítěti ... láska jako opojení z přírody byla lichou ~~ . Krok za krokem jest toto dvojí vnitřní drama I?rožito. Počátkem osmdesátých let našel konečně Neruda, rodem i založením typický měšťák, vroucí a něžný vztah k přírodě, kterou vlastně znal toliko z krátkých pobytů prázdninových: přemohl jakousi studenou nedůvěru cizího pozorovatele, porozuměl důvěrně i . nepatrným zjevům v ovzduší a v rostlinstvu, slovem, zdomácn~l pod šírým nebem, aniž pozbyl oné ostrosti a svéráznosti v pozorováni. kterou vynikal tolik nad Hálka, syna to přírody, pojímajícího její zjevy jako cosi samozřejmébo. Dvoji pobyt na Šumavě znamenal především toto sblížení s přírodou, toto odevzdání se do jejího moudrého a laskavého náručí, toto oddané splynuti