74 k novinářskému povoláni v mladočeském deníku "Národních listech" a spokojuje se skrovničkou hmotnou náhradou za práci zcela vyčerpávající, věnoval žurnálu. nej?n své nadšení přesvědčeného liberála a demokrata, nejen své vzdělání výborného feuilletonisty a bystrého kritika, nejen svůj sloh pohyb:ivý, jiskrný, útočný, ale takřka veškeré své síly tvůrčí. Proto mlčel v sedmdesátých letech básník Neruda skoro naprosto, zatím co je1.~o vypravovatelské a realistické umění prosaické zrá,lo a zdokonalovalo se. Silných zevních podnětů k tvoření lyrickému nebylo, a bolestí hrdinně překonanych pyšný a uzavřený básník nemínil prozrazovati. I když na sklonku. sedmdesátých let rozpial Neruda křídla k letu v rhytmu veršovém, nebyla to důvěrná lyrika, čímž obdarov,; 1 českou poesii, která p'~ávě tehdy zásluhou Svatopluka Cecha, Jaroslava Vrchlického a Josefa V. Sládka stála na vrcholu i r. 1878 předstoupil "Písněmi kosmickými'" před čtenáře básník refleksivní, potom "Baladami a romancemi" mistr předmětného, výpravného, stilisovaného umění epického. Hluboké zdroje vnitřní citové zkušenosti, z nichž r. 1883 vytryskly "Prosté motivy", nejsou doposud plně a bezpečně zjištěny; tolik však víme, že dvojí tragicky vyhrocený popud intimní uvolnil nahromaděné živly lyrické v nitru NerudQvě a dal jim proměniti se v útvary písňové. Kdokoli pročte "Prosté motivy" pozorněji, nemůže si nepovšimnouti, jak souběžně Neruda rozvíjí a jindy důmyslně proplétá dvojí motiv. Jedním jest probuzení sestárlých, nedůvěřivých, rozmrzelých smyslů ze zimního spánku k hodům přírody, k rozmarům jara, k plesům léta, k plnému oddání se opojení, které vy-