72 V lyrických těchto básních, 'střídajících neJruznější .nálady a rozmary, můžeme při důkladnějším studiu roz~znati dvojí sloh poetický. Jedny - a k nim náleží veškerá čísla, přejatá ze staršího "Hřbitovního kvítí" - libují si v básnické reHeksi: ostře pozorující a pronikavě vnímající pohled poetův déře se neúprosně takřka k jádru všech zjevů, kdež doplňován jest soudícím, vyšetřujícím a hodnotícím intelektem. Jan Neruda v těchto skladbách, jimž chybí jak barvitá zdob a obrazová, tak lehký rytmus písňový, úmyslně potlačuje živel citový, aby zdůraznil své složité, důmyslné a všestranné nazírání rozumové: každý zjev se tu stává problémem; přírodní dění vyšetřuje se stále ve vztazích k člověku a k společnosti. Zde mluví k nám z Nerudy básník refleksivní, jenž pak právě po deseti letech 1878 dostoupil vrcholu "Písněmi kosmickými". Zcela jiného rázu jest druhá skupina lyrických básní z lIKnih veršů", kterou zastupují zvláště oddíly liZ kraje", lIElegické hříčky" a "Mé efemerky" , Forma jest mnohem lehčí, zpěvnější, živější j obrazy a metaforami není šetřeno j prvek citový rozhoduje. Ovšem i zde vychází básník od původního a bezprostředního postřehu,jenž má nejčastěji zaměřeno k někter~mu zj'evu přírodnímu, k nějaké scenerii krajinné, k té oné hře barev, světel a vzducbu pod šírým nebem, avšak tentokráte nepřipouští básník ke slovu svého pátravého a posu"' zujícího rozumu. Veškeré zjevy v přírodě pojímány jsou jako obdoby a podobenství srdce poetova j barevné a malebné dojmy oceňují se jako průvodní zjevy vnitřního dění v duši umělcově; smyslové vzrušení a citové rozvlnění mluvío jednom a témže. Nalezl-li Neruda, jenž po vzoru Celakovského a