70 vstupní "Balada pašijová" vyznívá chmurnými tóny jako později celý spřízněný cyklus "Zpěvů pátečních". Neruda užil všech prostředků svého vyspělého umění básnického/ aby docílil dojmu naivnosti. Zpracoval lidové náměty/ přidržuje se někdy přísně svých předloh jako v /IBaladě o duši Karla Borovského"; vybudoval jako Erben v "Štědrém dni" některé kusy zcela na motivech lidového zvykosloví/ tak zvláště //Baladu májovou"/ I/Baladu o polce" a "Baladu o svatbě v Kanaán"; pojal biblické děje jako výjevy z českého venkova. Od starých primitivních malířů naučil se kouzlu naivnosti malebné/ jíž jest v každé skladbičce plno; studie národQpisné poučily ho důkladně o zvykových a krojový.:h jednotlivostech, jichž použil plnými hrstmi/ al~ nade vše projevil se Erbenův žák Inistrem lidové mh,lvy. Od málomluvného a přece tak obsažného dialogu, z něhož se skládá "Balada stará-nová "/ až po kypící a šumící příval slov a obrazů v "Baladě tříkrálové" neb v "Baladě o svatbě v Kanaán" - jaká to stupnice výrazu! Všude formulovité obraty, všude lidová říkadla a úsloví/ všude paralelismy vzaté z prostonárodní písně zpestřují řeč, která by se cizinci jistě zdála přeplněnou a nesrozumitelnou, ale. v níž Čech nalezne zvláštní kouzlo původnosti a zvláštní půvab neporušené kmenové ryzosti. A právě v těchto dvou rysech skrývá se uměl~cké t~jemství "Balad a romancí"/ které je spojuje s Celakovského "Ohlasem písní českých' a s Erbenovou "K yticí". G G G