69 zkušeností užívati mohl starých forem balady a romance? A odpověd, kterou si mohl ovšem dáti jen sladký mudřec-humorista, byla: stanovisko prostého, naivního člověka z lidu. Jen takto získal Neruda pro svou knihu onu zmíněnou 1!utnou ilusi, bez níž balad a legend nelze chápati. Cím Neruda více uzrával, tím se u něho mocněji jevila touha vrátíti se k dětství, k jeho prosté víře, k jeho citové bezprostřednosti neporušené přílišnou rozumovou kulturou, Již v llLoretánských zvoncích" roku 1859 napsal významné verše lIa k prsoum jsem si sáhnul - rád bych to velké srdce zas ve srdéčko stáhnul!" To se mu v llBaladách a romancích" namnoze podařilo, Našel tu prostičkou víru zbožného děcka vychovaného v legendách, obřadech, zkazkách katolické církve, onoho zvědavého a tklivého hošíka ze IISvatováclavské mše", Pro Nerudu vyrostlého v staré Praze neznačil návrat k dětství vzkříšení bájeslovných a pohádkových bytostí, tajemných přírodních pověr, jako pro venkovana Erbena, i tvoří jádro "Balad a 'romanci" nikoliv balady ve vlastním smyslu, nýbrž spíše katolické legendy ze života Spasitelova a svatých (až na jedinou ryze dětsky podanou "Baladu dětskou"), I tam, kde příšerný živel dostupuje vrcholu, v llBaladě zimni" , podřízen jest motivu katolicky legendárnímu, který proniká i v skladbě tak svobodomyslně pojaté, jako "Romance italská", nebo v takové hře bujného rozmaru, jakou jest "Balada rajská", Většina těchto legend laděna jest radostně a jaře i při vážném podkladě myšlenkovém, "Balada horská", llBalada tříkrálová", "Romance štědrovečerní", llBalada rajská", "Balada o duši Karla Borovského" a IIBalada o svatbě vKanaán"j pouze