68 a horliti z HRomance italské"; zejmena však podivujeme se, jak v HRomanci o Karlu IV." se Nerudovi zdařilo ztělesniti živým a barvitým příběhem polohistorickým vlastní přechod od nedůvěry v národ k nadšené láskyplné víře v jeho vnitřní cenu, neb jak v biblickém námětu "Balady o svatbě v Kanaán" obráží se vyrovnaný a mužný humor zralého Nerudy, jenž zapomínaje na sebe, dovede se vždy radovati s radujícími. Maji-li "Balady a romance u tolik lyricky prožitého, není věru divu, že se v nich i po stránce slohové objevuje mnoho prvků lyrických. Některá z čísel jsou ryzí lyrika, na př. těžce zádumčivá meditace, nadepsaná "Romance o Černém jezeře", jež i složitou a vážně pádnou stavbou slok vymyká se všemu básnictví výpravnému. HRomance o jaře 1848" neb HBalada o polce" jsou v podstatě zálibně a široce rozvedená čísla malebného popisu, v nichž básníkův zájem málo dbá o skrovničký děj a úplně o dekorační hru, o rozmarnou směs pohybů, barev, světel. Tu vidíte, jak Nerudův zyláštní smysl pro zevní malebnost, který z něho učinil tak znamenitého cestopis ce a tak svěžího oživovatele staré Prahy, nedal se ničím utlumiti a pronikal i tam, kde básník v podstatě sledoval zcela jiné zámysly. Zvláštní touto směsí živlu lyrického a výpravného, částí dějově vzrušených "a pohodlně popisných, stručně naznačujících nápovědí a arabeskových vložek uvedena jest do "Balad a romancí" slohová rozmanitost a živost, svědčící o ryze umělecké povaze Nerudově. Ale hlavní otázka, jíž si položil Neruda nad "Baladami a romancemi", zněla asi: Jaké stanovisko zaujmu k životu, abych pro vnitřní své