67 plniti onou musí, jež . jest nutna pro dokonalý umělecký požitek z každé balady; žádáť pravá balada jako legenda, aby ji čtenář četl s naivní myslí, - ale tehdy Neruda, kritik, satirik, ironik, úmyslně každou naivnost rušil a rozplašova1. V Nerudových baladách z "Knih v.eršů" bylo příliš mnoho chtěného, zamýšleného a vykombinovaného živlu, kdežto bezprostřední a prudce osobní zažitky scházely. K tomu všemu se musil Neruda protrpěti v mužných svých létech, v samotě opuštěného a -mládeneckého žití, v létech choroby a stesku; dlouhá období, kdy jeho lyrika zcela umlkla, posvěcena jsou právě úsilím o takové prohloubení bytosti. Teprve když z oce1iI a ucelil takto svou povahu vrátil se k básnictví: v "Písních kosmických" jako, hloubající lyrik, v "Baladách a romancích" spíše jako věcný, předmětný básník výpravný. Na rozdíl od většiny epiků nevymýtil Neruda z věnce osmnácti básní, jež velmi libovolně nazývá baladami a romancemi, živlů osobně lyrických; naopak mohli bychom říci, že Neruda velmi uměle konstruuje pHběhy baladického rázu proto, aby ukryl v nich svoje city, myšlenky, tužby, - čím známe Nerudovu vnitřní osobnost lépe, tím více ohlasů jeho duše nacházíme v "Baladách a romancích". Velkého básníka mateřské lásky, jenž tkvěl celým srdcem na své cltudičké mati.čce, poznáváme z "Balady pašijové"; něžného přítele dětí, který často si pozasteskl nad tím, že osud mu nedal "dětské hladit hebké vlásky", prozrazuje stejně "Balada horská" jako "Balada ,dětská" nebo jako "Romance štědrovečerní"; nadšeného pěvce volnosti politické, který z mládí tak velebil Karla Havlíčka, slyšíme plesati z "Romance o jaře 1848"