65 bězích Kalinových, především· však v Erbenově "Kytici" dochází romantický názor o baladě ztělesnění. Od těchto dob jsou české balady prosyceny duchem vážným, chmurným, až tragickým j předvádějí člověka v těsné souvislosti s přírodou; zpodobují osudné a významné vztahy jeho života; b~rou svoje náměty, obrazy i obraty z básnictví lidového. Mezi českými baladiky vyniká Čelakovský okouzlující silou v podání ovzduší přírodního; temný a rozervaný Kalina, v lecčems Biirgerovi podobný, dramaticky vzrušeným vypravováním a silně procítěným názorem mravním; klasik pak české balady Erben hlubokou etickou ušlechtilostí, která dovede velké konflikty vyrovnati smírně ve smyslu vyššího mravního řádu, dále pečlivou psychologií postav, uměním syté nálady, darem jadrné a plné stručnosti jazykové. Er)Jena vyvolil si za svého mistra již mladý Neruda; ani kdybychom neznali XXI. čísla "Hřbitovního kvítí", kde Neruda hlásí se k pěvci "Kytice" s vděčným obdivem, nemohli bychom o tom' pochybovati. Jako člověku líbila' se Nerudovi u Erbena jeho hluboká lidumilnost, objímající láskou a soucitem všecky trpící a strádající j jako umělec, jenž se všemožně snažil zhostiti se upřílišněného subjektivismu svojí rozpolcené osobnosti, podivoval se Erbenově mocné a výrazné předmětnosti a věcnosti j jako básník toužil se naučiti jeho úsečnému, plnému plastickému výrazu, který . stupňoval ještě hutnou jadrnost mluvy lidové. Baladistou z Erbenovy školy prokázal se Neruda hned v IlKnize v'ršů výpravných" velké své .třídíln.é sbírky z roku 1867. Není tu ovšem zcela ještě věren českému svému učiteli, nýbrž pokoušíse také o epiku ve slohu Studie o Janu Nerudovi. 5