58 hrůza lidumilova z vlády' ukrutenství na zemi, ale i touha po nesmrtelnostij opojení blahem tvůrčího aktu básníckého, jásot nad věčným přerozováním atómů - toto vše splývá nerozlučně s hrdou a vznešenou dumou o prvních i posledních záhadách vesmíru. Myšlenka i výraz těchto několika velkolepých· básní Nerudových rozestírají se tak do široka, .že ptáme se vlastními slovy poetovými: "Kam se hymnu křídla před hlubně tmy, přes všechna světel vřídla, kam, kam se křídla hymnu rozkládají?;" A přece právě zde, když udeřil na tón, který se mnohému estetikovi zdá jediné vhodným pro náměty kosmické (Vrchlický praví výslovně: ulátky tyto skoro všecky vyzývají k zpracování buď kontemplativnímu s didaktickým nádechem nebo :hymnickému "J, jest Neruda nejméně svůj. Kdežto jindy odolával neoblomně novým vlivům a cizím vzorům, dal se tentokráte - a později v některých uZpěvech pátečních" - unésH mocnou vlnou časovou. Právě v sedmdesátých letech oddávají se básničtí vůdcové mladého pokolení nadšenému opojení vesmírem a horečnému zanícení pro krásu nekonečného života. Svatopluk Čech vkládá do druhého zpěvu uAdamitů" velkolepý básnický rozhovor mezi Adamem a Henochemj kde lyrická filosofie vznáší se odvážně mezi zářícími světy. Jaroslav Vrchlický počíná v básních, které později zařadil do knihy uDuch a svět", svou vzletnou pout od hvězdy k hvězdě, od rozžhavené koule· vroucí hmoty k prvotním útvarům ústrojného života na zemi. Ale Neruda nesdržuje se s mladšími a teprve hledajícími druhy toliko v hymnickém myšlení, nýbrž