57 soko se básnickou cenou tyčí ona stručná báseň, která začíná smělým obrazem. "Aj, tamhle dřímavých jiskerek, jak když rukou rozhodí květů, to letí prostorou kometa" a která se končí jásavou slokou vnitřního osvobození: "Srdce celičké vystláno nesmrtelnosti kvítím co potřebuji já věčným být, když věčnost již teď procítím !" Nerudův titanism, který propuká v této řadě básní, spřízněn jest co nejúže s hlubokým pohnutím citovým, jež se zmocňovalo srdce básníkova při dumě nad krásou vesměmé stavby neb zvláště při zádumčivé úvaze o velkých událostech, kterými skončí některé dějství odvěkého dramatu kosmického. Oslněn a okouzlen nekonečným bohatstvím krásy ve veškerenstvu ("Poeto Světe I"), vzrušen až do samých kořenů bytosti silou a věčností bolesti v lidstvu, na zemi i v kosmu vůbec ("Promluvme sobě spolu"), pohn~t až k slzám tragickými událostmi rozkladu, zmaru a smrti v sluneční soustavě i mimo ni daleko za hranicemi času postižitelného člověku (Měsíc mrtev", "Přijdou dnové, léta, věky, věkův věky", "Až planety sklesnou k slunci zpět"), oddává se básník vášnivému citu, hromadí obrazy mohutných obrysů a sytých barev, stává se inadšeně výmluvným a neočekávaně horoucím. Pojednou odložil svou starou uzavřenost citu a obvyklou skoupost výrazu; v plných a horkých proudech valí se dlouho tlumená pravda srdce, strhujíc čtenáře takřka s sebou. Stesk věrného syna po nezapomenutelné mateři, náhle otevřená rána v hrdém srdci zklamaného milence,