56 z křemene, jest celý národ z kvádrů I" "Živ-li chceš být, buď lačný had I" Vlastenectví Nerudovo zpyšnělo a otužilo se, stalo se tvrdě odvážným a výbojně krutým: netemení již z pocitu bolesti, nýbrž z vědomí síly. Souvisí těsně s hrdiným .tjtanísmem básníkovým, jenž chce útočně ztéci hradby, zavírající poznávací i tvůrčí schopnost člověkovu. Zde mění se vědecký racionalism básníkův přímo v myšlenkové a volní opojení, a přehlušuje všecky filosofické námitky o hranicích lidského poznání, volá Neruda vzdáleným světům přímo do tváře: "My přijdem bliž, my přijdem blíž, my světů dožijeme, my bijem o mříž, ducha lvi. a my ji rozbijeme JH nebo jindy: "Před žádnou; žádnou záhadou své šíje neskloníme, o nebes klenby nejzazší svým duchem zazvoníme JH Někdy nedovedl se Neruda v těchto hlasných deklamacích ubrániti jakési vněšnostl, která vniká do lyriky, kdykoliv báseň přestává býti výrazem prudkého cítu básníkova a mění se v účinný prostředek veřejné agitace. Avšak právě mnohá z těchto tendenčních a národně výchovných "Písní kosmických" si dobyla přístupnou jasností a pádnou důrazností cestu k srdci i lidových vrstev, a bývá častěji citována i přednášena než leckteré číslo, hluboké svou silou prožití a žhnoucí znítřním ohněm. Znalci však ani na okamžik nebyli na pochybách, že nad chansónami nejpopulárnějšími vy-